تارا یک سدان خانوادگی اقتصادی است که بر پایه پژو ۳۰۱ توسعه یافته است. با وجود نوسانات نرخ ارز و کمبود عرضه در بازار خودرو، قیمت اکثر خودروها به حدی افزایش یافته که دیگر بهراحتی نمیتوان از خودروهای اقتصادی صحبت کرد.
با این حال، تارا در میان خودروهای نیمه لوکس و گرانقیمت، به عنوان یک محصول میانرده شناخته میشود که نسبت به قیمت خود امکانات مناسبی ارائه میدهد.
از جمله مزایای تارا میتوان به شرایط ایمنی بهتر آن نسبت به محصولات قدیمی ایرانخودرو، مانند خانواده ۴۰۵ (شامل سمند و دنا)، اشاره کرد. این خودرو دارای آپشنهای قابل قبول، فضای کابین مناسب و سواری رضایتبخش است.
پیشرانه اصلاحشده TU۵ پلاس، ترمزهای چهارچرخ دیسکی با سیستمهای کمکی، فرمان برقی و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، از دیگر ویژگیهایی هستند که برای افزایش راحتی و امنیت راننده و سرنشینان در نظر گرفته شدهاند.
گرچه برخی افراد ممکن است از طراحی ظاهری، کیفیت مونتاژ و عملکرد حرکتی متوسط تارا انتقاد کنند، اما میتوان این خودرو را به عنوان گام کوچکی رو به جلو از سوی ایرانخودرو در راستای عرضه خودروهای ایمنتر دانست. این محصول میتواند نویدبخش تغییرات مثبت در آینده این خودروساز قدیمی باشد.
مشخصات فنی موتور تارا اتوماتیک
ایران خودرو به تازگی موتور تیوفایو را بهروزرسانی کرده و پسوند “پلاس” را به نام آن افزوده است. این موتور اکنون به عنوان موتور تارا اتوماتیک معرفی شده است. با اضافه شدن سامانه متغیر زمانبندی سوپاپ و برخی بهروزرسانیهای دیگر، قدرت این موتور افزایش یافته و راندمان سوخت آن نیز بهبود یافته است. موتور ۱.۶ لیتری تارا توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور را دارد. همچنین، گیربکس تارا اتوماتیک همان جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دنا پلاس توربو است. شتاب تارا اتوماتیک حدود ۱۳ ثانیه و مصرف سوخت آن ۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است.
مشخصات فنی تارا اتوماتیک
نام خودرو: تارا اتوماتیک
نوع موتور: چهار سیلندر خطی – ۱۶ سوپاپ – تنفس طبیعی
حجم موتور: ۱۵۸۷ سیسی
حداکثر قدرت: ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور: ۱۴۶ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده: شش دنده اتوماتیک
انتقال قدرت: محور جلو
شتاب ۰-۱۰۰: ۱۳ ثانیه
بیشترین سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۲۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت باک: ۵۰ لیتر
بررسی فضای کابین و داشبورد تارا
فضای کابین و داشبورد تارا شباهت آشکاری به پژو ۳۰۱ دارد که ممکن است برای خودرویی با عنوان “خودرو ملی” چندان جذاب نباشد. با توجه به طراحی متفاوت بدنه تارا، انتظار میرفت که در داخل کابین نیز با فضایی متمایز نسبت به پژو روبرو شویم، اما این انتظار برآورده نشد.
با این حال، اگر از انتقادات سختگیرانه بگذریم، میتوان به نکات مثبت این شباهت نیز اشاره کرد. طراحی تقلیدی در اینجا به مراتب بهتر از یک طراحی نامناسب است و تم کلی داشبورد ۳۰۱ از نظر ارگونومی و زیبایی حس رضایتبخشی را منتقل میکند. به طور کلی، وضعیت کابین تارا نسبت به طراحی بدنهاش بهتر است. وجود ویژگیهایی مانند فرمان D-CUT، نمایشگر مرکزی و آپشنهای اضافی در نسخه اتوماتیک، به مدرنتر به نظر رسیدن کابین کمک کردهاند.
کیفیت متریال و فضای داخلی
کیفیت متریال به کار رفته در کابین، هرچند به استانداردهای ایدهآل نرسیده، اما در مقایسه با رده قیمتی خود قابل قبول است. یکی از نکات مثبت دیگر، فضای جادار کابین است که نسبت به ابعاد بدنه کاملاً رضایتبخش میباشد. فاصله بین محورهای جلو و عقب که حدود ۲۶۵۲ میلیمتر است، به بهبود فضای پا برای تمامی سرنشینان کمک شایانی میکند. برای مقایسه، این عدد برای ۲۰۷ i صندوقدار ۲۴۴۳ میلیمتر و برای دنا پلاس ۲۶۷۱ میلیمتر است. همچنین، تارا از نظر فضای محفظه صندوق نیز دارای ظرفیت مناسبی است.
تفاوت فنی تارا اتوماتیک و تارا دندهای
خودرو تارا در دو نسخه اتوماتیک و دندهای تنها در قسمت جعبهدنده تفاوت دارد که این مهمترین اختلاف آنها به شمار میرود. هر دو مدل از موتور TU۵ پلاس بهره میبرند. تارا دندهای با گیربکس ۵ سرعته دستی، قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند، در حالی که تارا اتوماتیک از یک گیربکس ۶ سرعته خودکار استفاده میکند. به همین دلیل، مصرف سوخت در نسخه اتوماتیک بیشتر از مدل دندهای است، که این موضوع بهطور طبیعی تجربه رانندگی با هر دو نسخه را متفاوت میکند.
آیا تارا اتومات ارزش خرید دارد؟
تارا بهعنوان یک گزینه جدید در بازار خودرو، میتواند در مقابل رقبایی همچون تندر ۹۰ اتوماتیک، ساندرو و دنا پلاس توربو حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. با این حال، قیمت بالاتر، طراحی نهچندان جذاب و برخی مشکلات در کیفیت مونتاژ ممکن است باعث شود خریداران به سراغ گزینههای دیگر بروند.
مدلهای چینی مانند بسترن B۳۰ یا جک J۴ نیز در بازار موجودند که اگرچه صفرکیلومتر نیستند، اما ممکن است از نظر کیفیت برتر باشند. همچنین، برخی خریداران ترجیح میدهند به سراغ خودروهای کارکرده کرهای مانند کیا سراتو بروند، هرچند خودروهای دستدوم دارای چالشهای خاص خود هستند.
به طور کلی، تارا محصولی بهروزتر از سایر خودروهای ایرانخودرو به شمار میرود، اما همچنان با برخی مشکلات روبرو است. اگر به دنبال خودرویی صفرکیلومتر هستید که قصد دارید برای چندین سال از آن استفاده کنید و علاقهای به خرید خودروهای دستدوم ندارید، تارا اتوماتیک یا دستی میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
جمعبندی عملکرد تارا اتوماتیک با موتور TU۵ پلاس
تارا اتوماتیک با طراحی کشیده، اما ناموزون خود، فضای داخلی و ارگونومی مناسبی را ارائه میدهد. بررسیها نشان میدهد که شتاب این خودرو تنها در شروع حرکت و تا سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت رضایتبخش است، در حالی که شتاب ثانویه آن چندان مناسب نیست.
رانندگی با این خودرو نرم و کمصدا بوده و فرمانپذیری خوبی دارد. همچنین، نصب سیستم کنترل پایداری ایمنی بیشتری را برای راننده فراهم میکند.
با این حال، بزرگترین ضعفهای تارا اتوماتیک شامل شتاب پایین و طراحی نامتناسب آن هستند. اگر موتور ۱۶۰ اسب بخاری توربو EFP بر روی این خودرو نصب شود و فیسلیفتی نیز بر روی آن انجام گردد، میتوان انتظار داشت که محصولی مناسبتر برای بازار کشور ارائه شود.
منبع: اندیشه معاصر